قفل بروکراسی اداری بر چرخه تولید

شناسه : 995 15 آذر 1400 - 9:18 69 بازدید ارسال توسط :

بروکراسی اداری در کشور ما تبدیل به قفلی بر روند پیشروی بخش تولید و توسعه کالاهای رقابت پذیر شده است قفلی که به راحتی قابل گشایش هم نیست مگر این که رویکردها تغییر کند یا فرهنگ حمایت از کارآفرینی ترویج یابد. مصادیقی از بروکراسی اداری برای فعالان اقتصادی  محمد حسین روشنک، رییس اتاق مشترک ایران […]

قفل بروکراسی اداری بر چرخه تولید
پ
پ

بروکراسی اداری در کشور ما تبدیل به قفلی بر روند پیشروی بخش تولید و توسعه کالاهای رقابت پذیر شده است قفلی که به راحتی قابل گشایش هم نیست مگر این که رویکردها تغییر کند یا فرهنگ حمایت از کارآفرینی ترویج یابد.

مصادیقی از بروکراسی اداری برای فعالان اقتصادی 

محمد حسین روشنک، رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در گفت و گو با ایرنا بوروکراسی اداری را در چند حوزه مرتبط با تولید می داند و می گوید: این بروکراسی در حوزه کارآفرینی، عمرانی، تجاری یا حتی سرمایه گذاری قابل مشاهده است. وی  افزود: بروکراسی اداری در بخش دریافت مجوزها در حوزه صنعت واقعا طاقت فرساست، یک کارآفرین اگر بخواهد مجوزی برای فقط اشتراک برق کارخانه اش بگیرد، نصفه جان می شود.

 فرآیند طولانی دریافت مجوزها را می توان در اغلب بخشهای اقتصادی به ویژه حوزه تولید مشاهده کرد از دریافت مجوزهای واردات مواد اولیه و ترخیص از گمرک گرفته تا سرمایه گذاری در بخشهای مختلف و دریافت بیمه  که تولیدکنندگان و تجار با تمام وجود لمس کرده اند.

هم اینک به علت فربه بودن ساختار دولتی و بروز دیوان سالاری پیچیده در ادارات و سازمانها، بسیاری از فرصتهای اقتصادی کشور در پیچ و خم سالنهای اداری یا به تاخیر می افتد یا از بین می رود که برداشتن این مانع را نباید به هیچ وجه از نظر دور داشت.

مصادیقی از بروکراسی اداری برای فعالان اقتصادی 

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما بوروکراسی اداری را در چند حوزه مرتبط با تولید می داند و می گوید: این بروکراسی در حوزه کارآفرینی، عمرانی، تجاری یا حتی سرمایه گذاری قابل مشاهده است.

محمدحسین روشنک افزود: بروکراسی اداری در بخش دریافت مجوزها در حوزه صنعت واقعا طاقت فرساست، یک کارآفرین اگر بخواهد مجوزی برای فقط اشتراک برق کارخانه اش بگیرد، نصفه جان می شود.

وی اضافه کرد: نمونه دیگر دیوان سالاری اداری را می توان در پروژه های عمرانی دانست که آن هم بخشی مربوط به تولید است به عنوان مثال هم اینک از ۳۰۰ پروژه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکنون کمتر از ۱۰ پروژه معادل سه یا چهار درصد توانسته اند پروانه پایان کار بگیرند که همه اینها ناشی از دشواری گرفتن مجوزها یا همان بروکراسی پیچیده اداری است.

او ادامه داد: در حوزه بیمه تامین اجتماعی نیز بروکراسی اداری پیچیده ای حاکم است، در روز نخست کار یک کارفرما ۱۵ درصد از کل ارزش پروانه فعالیتش بابت بیمه تامین اجتماعی کارگران اخذ می شود، سپس باید کارفرما شرکتی را پیدا کند تا آن شرکت به سازمان تامین اجتماعی پول دهد که لیست کارگران را بپذیرد یعنی برای یک پروژه عمرانی ۲ مرتبه لیست بیمه و پول بیمه کارگران داده می شود.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: یک مصداق دیگر بوروکراسی اداری را می توان ایجاد وحشت در بین سرمایه گذاران از سازمانهای نظارتی دانست، گاه برخی از عناوینی چون “سازمان بازرسی” در برابر کارآفرین یا سرمایه گذار استفاده می کنند و به این بهانه اظهار می کنند که ما می خواهیم کار انجام دهیم اما سازمان بازرسی نمی گذارد یا بخش اداری اگر نخواهد کاری برای کارآفرینی انجام دهد یک گزارشی برای سازمان بازرسی تهیه می کند که به هر بهانه نگذارد کار انجام شود که این رویه بزرگترین ایراد در سیستم اداری است.

روشنک از سازمانهای نظارتی خواست مانع از بروز این گونه رفتارها در سازمانهای دولتی و ارگانهای عمومی شوند و اجازه ندهند که این نهادها سرمایه گذاران و کارآفرینان را از نهادهای نظارتی بترسانند و جلوی این دروغ ها را بگیرند و اجازه دهند که کارآفرینان مکانی به عنوان پشتیبان داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.