اعزام هیات تجاری و احصای ظرفیت‌ بازارهای بین‌المللی، گامی در جهت توسعه تجارت

شناسه : 4456 26 آگوست 2024 - 10:51 37 بازدید ارسال توسط :

اعزام هیات تجاری به کشور روسیه در اواخر شهریور ماه، با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه انجام می‌گیرد.

پ
پ

«محمدحسین روشنک»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و عضو هیات رئیسه اتاق مشهد در این نشست اظهار کرد: اعزام هیات تجاری به کشور روسیه در اواخر شهریور ماه، با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه انجام می‌گیرد که امیدواریم تجار از این فرصت به نفع توسعه تجارت کشور بهره گیرند. اعزام هیات تجاری و غرفه‌داری ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی روسیه، زمینه‌سازی برای بهبود جایگاه ایران در تجارت با روسیه را به دنبال خواهد داشت.

روشنک به فعال بودن حوزه داوری در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: حوزه داوری در این اتاق بسیار قوی و فعال بوده و می‌تواند یاری‌گر فعالان اقتصادی از جمله در بحث هیات‌های اعزامی باشد.

وی همچنین گفت: پیش از این، نشستی در استانداری خراسان رضوی مبنی بر هماهنگی برای اعزام هیات تجاری به روسیه برگزار شد و پیرو بررسی چند و چون آن با فعالان اقتصادی و اطلاع رسانی در این خصوص مقرر شد نشستی با متقاضیان در اتاق بازرگانی مشهد برگزار گردد.

80درصد از صادرات ایران به روسیه، محصولات کشاورزی است

«والنتینا سیاتچهینا»، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 80 درصد از صادرات ایران به روسیه شامل محصولات کشاورزی می‌شود که در سال 2023 با رشد 20 درصدی همراه بوده است، این در حالی است که زمینه‌های کالایی بیشتری برای صادرات به روسیه وجود دارد.

وی با اشاره به موافقت نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا اظهار امیدواری کرد که حجم تجارت بین ایران و روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در پی این توافق، افزایش یابد.

نماینده بازرگانی سفارت روسیه در ایران بیان کرد: نمایندگی بازرگانی سفارت روسیه در ایران، یک دستگاه دولتی در ایران است که تلاش می‌کند حجم تجارت بین دو کشور را افزایش دهد و در این راستا به شرکت‌های روسی برای صادرات به ایران کمک خواهد کرد. برخی شرکت‌های تجاری در روسیه خواهان خرید محصولات کشاورزی، مصالح و تجهیزات ساختمانی نیز هستند و ما در زمینه هماهنگی و معرفی شرکت‌ها به یکدیگر تلاش خواهیم کرد.

ضرورت توجه به ظرفیتهای بالقوه ایران برای تجارت با روسیه

«روشنعلی یکتا»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این نشست، از ظرفیت 700 میلیارد دلاری بازار روسیه سخن گفت و اظهار کرد: برای استفاده بهینه از فرصت تجارت با روسیه، توجه به چند ظرفیت بسیار مهم است؛ کریدور حمل و نقل و اقلیم مناسب ایران، برخورداری از منابع انسانی تحصیلکرده و بازار مصرفی مناسب برای کالاهای روسیه، از ظرفیت‌های بالقوه ایران برای تجارت با آن کشور است.

وی، یکی از ظرفیت‌های خراسان رضوی برای صادرات به روسیه را، محصولات خشکبار دانست و گفت: زمانی می‌توان بهره مناسب از این صادرات را داشت که محصولات برندسازی شده باشند. در شرایط کنونی همه می‌دانند که پسته و زعفران از محصولات صادراتی ایران و متعلق به کشور ماست؛ اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این دو محصول بعضا با برندهای سایر کشورها صادر می‌شود.

یکتا با بیان اینکه چندین ابزار برای توسعه تجارت با کشور روسیه وجود دارد، گفت: یکی از این ابزارها، بنادر حاشیه دریای خزر است که می‌توان از آن برای صادرات به روسیه بهره مضاعف برد.

وی اظهار کرد: ابزار دیگر برای توسعه تجارت به روسیه، ظرفیت‌های بالا در صنایع کوچک و متوسط است؛ کشور روسیه به محصولاتی مانند ماشین آلات کشاورزی، پلی اتیلن و… نیازمند است و می‌تواند از طریق این صنایع نیازش را برطرف نماید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: تجربه چندین ساله ایران در حوزه تحریم‌ها از دیگر ابزاری است که می‌توان از آن برای توسعه تجارت بین دو کشور بهره گرفت، از سوی دیگر می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با روسیه در حوزه‌هایی مانند خدمات فنی و مهندسی داشت.

یکتا اظهار کرد: یکی دیگر از ابزارها برای توسعه تجارت با روسیه، برگزاری پاویون در نمایشگاه‌های این کشور و اعزام هیات‌های تجاری است، از آنجا که کشورهای دیگر اطلاعات شفافی نسبت به ظرفیت‌های ایران ندارند، می‌توان از این فرصت‌ها برای توسعه تجارت و شناساندن ظرفیت‌های ایران به کشورهای دیگر بهره گرفت.

وی ادامه داد: دولت می‌بایست برخی از زیرساخت‌ها مانند تضامین تجارت با کشورهای دیگر را فراهم کند، در این راستا فعال شدن بخش داوری اتاق‌های بازرگانی بی تاثیر نیست و می‌توان از آن در قراردادهای بین تجار ایران با کشورهای دیگر بهره گرفت و در این زمینه بایستی شاخص‌های داوری را به داوری اتحادیه اوراسیا نزدیک کرد، این موضوع می‌تواند تضمینی برای تجارت ما با کشور روسیه باشد.

اهمیت تطبیق استانداردهای کالاهای ایرانی با استانداردهای روسیه در صادرات به این کشور

یکتا، تطبیق استانداردهای کالاهای صادراتی ایران با استانداردهای کشور روسیه را یکی از موضوعات مهم در تجارت با آن کشور دانست و گفت: برای توسعه تجارت با آن کشور باید استانداردهای کالایی، همگن شود که این موضوع در دست بررسی است تا تجار با مشکل مواجه نشوند.

وی خطاب به فعالان اقتصادی در این نشست اظهار کرد: نمایشگاه صنایع غذایی مسکو، یکی از نمایشگاه‌های بزرگ جهانی است که پنجره‌ای نه تنها برای روسیه بلکه برای بسیاری از کشورها از جمله ایران به منظور توسعه تجارت باز می‌کند. همچنین، روس‌ها تمایل زیادی برای تجارت با ایران دارند و حتی می‌توان از فرصت ترانزیت کالاها از روسیه به آفریقا بهره گرفت و در این زمینه فعالیت کرد.

وی به موانع توسعه تجارت با روسیه اشاره و بیان کرد: یکی از این موانع، رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز به کشور است که با حل این مساله، فرصت‌های زیادی در بازار روسیه برای فعالان اقتصادی ایجاد خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: موضوع دیگر، مساله حمل و نقل بین ایران و روسیه است، حمل و نقل زمینی ایران فرسوده بوده و حمل و نقل دریایی نیز مشکلات متعددی از جمله هزینه‌های بالا دارد، خط ریلی در آستارا نیز هنوز راه‌اندازی نشده؛ اما خط ریلی بندر انزلی فرصت خوبی در این بخش است. در مجموع، حمل دریایی کالا از ایران به سمت روسیه هزینه بالایی دارد و این موضوع قیمت تمام شده کالای صادراتی را افزایش می دهد، اتاق مشترک ایران و روسیه تلاش دارد هزینه های تمام شده کالاهای صادراتی به روسیه را کاهش دهد.

صادرات 6 میلیون دلاری خراسان رضوی به روسیه در بهار امسال

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان و همچنین نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان نیز در این نشست گفت: حجم صادرات مستقیم کالا از خراسان رضوی در سه ماهه نخست امسال به کشور روسیه 6 میلیون دلار بوده که در برابر ظرفیت‌های کالاهای صادراتی این استان، عدد ناچیزی است.

شیردل افزود: به دلیل مقررات سختگیرانه‌ای که در روسیه وجود دارد و همچنین تحریم‌ها، بیشتر صادرات کالا از خراسان رضوی به آن کشور به صورت غیرمستقیم و از طریق کشورهای ثالث انجام می‌گیرد و در این راستا، لازم است روند اخذ استانداردهای کالایی تسهیل شود. همچنین، لازم است صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان، بر روی بسته بندی و کیفیت تولید کالاهای صادراتی به روسیه تمرکز بیشتری داشته باشند تا کالاهای ایرانی از مقبولیت بیشتری در آن کشور برخوردار باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، رفع سختگیری‌ها در خصوص قرنطینه برخی از محصولات کشاورزی صادراتی مانند پسته را در راستای افزایش صادرات به روسیه خواستار شد.

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: کشورهایی همچون روسیه و آلمان، سطح فناوری بالایی در حوزه برق و الکترونیک دارند و در این زمینه بسیار پیشرفته هستند و می‌توان از ظرفیت صادرات بخشی از موارد مورد نیاز به این کشورها استفاده نمود. فعالان اقتصادی ایران می‌توانند تجارب ارزشمندی در بازدید از ظرفیت‌های برق و الکترونیک روسیه داشته باشند.

اهمیت تحویل به موقع کالا و انجام تعهد در صادرات

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، به اهمیت سطح تکنولوژی صنایع در رقابت با سایر کشورها اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات خراسان رضوی آن است که واحدهای صنعتی این استان همسو با پیشرفت تکنولوژیکی جهان نبوده‌اند؛ لذا از سطح رقابت پذیری پایینی برخوردار هستند که باید به این واحدها کمک شود.

وی بیان کرد: در موضوع صادرات، تحویل به موقع کالا و انجام تعهد حرف نخست را می زند و  «لجستیک تایم» مساله بسیار مهمی است، فاصله مرزی ایران با روسیه تقریبا نزدیک است اما هزینه صادرات با آن کشور بیشتر تمام می‌شود که نشات گرفته از مشکلاتی است که در «آستارا خان» وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در خراسان رضوی برای ارتباط گیری با شبکه سرمایه‌گذاری در روسیه وجود دارد و این مساله کمک می‌کند که توسعه تجارت استان با روسیه در امتداد زنجیره‌های ارزشی که در آن شکل گرفته است، انجام گیرد. از سوی دیگر، ایجاد رویه‌های ثابت در توسعه تجارت بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است که در این راستا باید توافق نامه بین ایران و روسیه دنبال شود تا صادرکنندگان با رویه‎‌های ثابت در تجارت با روسیه مواجه شوند.

کاووسی یادآور شد: به دلیل تحریم روسیه، بسیاری از کشورهای اروپایی تمایل دارند که از طریق برندینگ ایران، کالاهای خود را به روسیه صادر کنند که این فرصتی مغتنم برای فعالان اقتصادی کشور ماست و باید از آن استفاده نمود.

«خبیری»، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نگاه سختگیرانه‌ای در روسیه نسبت به محصولات کشاورزی صادراتی ایران وجود دارد، که در این راستا درخواست داریم از ظرفیت‌های اتاق مشترک ایران و روسیه برای تسهیل این رویه ها و ارائه خدمات بیشتر به تجار روسی بهره گیریم.

نگاهی به جزئیات اعزام هیات تجاری به روسیه

«ضیایی»، مجری اعزام هیات تجاری به روسیه نیز در این نشست گفت: اعزام هیات تجاری به مسکو در واپسین روزهای ماه جاری، یک سفر پنج روزه است که بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی را به دنبال دارد، پارسال 50 درصد از غرفه‌های این نمایشگاه توسط شرکت‌های چینی اشغال شده بود و امسال نیز شرکت‌های چینی، ازبکستانی، تاجیکستانی، ترکمنستانی و… در آن حضور خواهند یافت و این فرصتی مغتنم برای ارتباط‌گیری تجار ایرانی با آن کشورهاست تا مذاکرات دو طرفه را با آنان انجام دهند. افزون بر این، تجار ایرانی دیدار و نشستی با سفیر ایران در روسیه در محل سفارت خواهند داشت و می‌توانند دغدغه‌های خود در بخش‌های مختلف را در این نشست مطرح کنند.

ضیایی، بازدید از مرکز فود سیتی (شهر غذا) و مرکز تجارت و سرای ایرانیان را از دیگر برنامه‌های هیات تجاری اعزامی ایران به مسکو خواند و گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این مرکز غرفه داشته باشند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست، فعالان اقتصادی به بیان چالش‌های خود در تجارت با روسیه از جمله مسائل بانکی و نقل و انتقال پول، نبود استراتژی برای ایجاد زنجیره ارزش در صادرات به روسیه، چگونگی اثربخش شدن رویه اعزام هیات‌های تجاری به مقاصد صادراتی در جهان، نبود استراتژی مشخص برای صادرات کالا از خراسان رضوی به روسیه، عدم تایید استانداردهای ایران برای فدراسیون روسیه، عدم شناسایی بازار و کانال‌های توزیع کالا و سلیقه مصرف کننده در روسیه و… پرداختند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.